2000 tot heden

Cobelfret Ferries

Verdere uitbouw van de haven.

De haven groeit in een sneltempo.

Centrale ligging in de wereld.

Zeebrugge

De grote doorbraak

 

De recentste periode in de geschiedenis wordt o.a. gekenmerkt door de globalisering van de wereldeconomie. Dat vertaalt zich in een verregaande bedrijfsintegratie die ook in de logistieke sector wereldspelers doet ontstaan: zowel bij de stouwerijen als bij de rederijen zien we voortdurend schaalvergrotingen en wijzigingen in de aandeelhoudersstructuur. In Zeebrugge is dat vanaf 2010 vooral merkbaar in de duidelijke vergroting van de scheepsdimensies en de toename van gestandaardiseerde ladingsvolumes in containers. 2010 is het voorlopige recordjaar van Zeebrugge met een goederenoverslag van 49,6 miljoen ton.  De economische gevolgen van de mondiale financiële crisis van 2008 temperen evenwel de groei. De nieuwe containerallianties zoeken andere oorden op maar het roro-verkeer (vracht en nieuwe wagens)  en de breakbulkbehandeling houden de trafiekcijfers op peil.

CMA CGM

De belangrijkste gebeurtenissen:

- Start van papier- en pulptrafieken van StoraEnso met een dagelijkse roro-verbinding tussen Zeebrugge en Göteborg.

- Nieuwe wekelijkse roro-diensten naar Finland (Finnlines) en Denemarken (Cobelfret).

- Start van de passagiers- en vrachtverbinding tussen Zeebrugge en Rosyth in Schotland.

- Stopzetting van de dagelijkse diensten naar Dover door P&O North Sea Ferries dat later herdoopt wordt in P&O Ferries.

- Opening van het Toyota Vehicle Logistics Centre in de zuidelijke achterhaven.

- Aanleg van het Sterneneiland.

APM Terminals Zeebrugge
Tropicana Zeebrugge

- Oprichting van PortConnect, de fluvio-maritieme bevrachtingsdivisie van het havenbestuur.

- Start van de C2C Lines containerdienst naar Ierland met CdmC als stuwadoor. Dit is een initiatief van de Cobelfret-groep in samenwerking met ECS. Cobelfret neemt ook de autoterminal over van World Port Services en herdoopt de terminal als CdmZ. Verder verkrijgt Cobelfret een aandeelhouderschap van 50 % Sea-Ro terminal, naast PSA HNN (Port of Singapore Authority – HesseNoord Natie).

- Opening van de verpakkingsfabriek van fruitsappenproducent Tropicana in de noordelijke achterhaven.

- Afbraak van de cokesfabriek van Carcoke.

  • Modernisering van de containerterminal op het Westerhoofd, die voortaan uitgebaat wordt door PSA HNN in samenwerking met de Franse rederij CMA CGM.
  • De Distrigas terminal in de voorhaven krijgt een nieuwe naam: Fluxys LNG Terminal en wordt uitgebreid met een 4e grote opslagtank. In 2015 volgt een tweede LNG-steiger en in 2016 een 5e opslagtank.
  • Opening van een nieuwe autoterminal op de voormalige terreinen van bulkbehandelaar ZBM aan de Bastenakenkaai. De installatie wordt aanvankelijk uitgebaat door PSA HNN dat later zijn aandelen verkoopt aan International Car Operators (ICO), een onderdeel van de NYK-groep.
  • Opening van de containerterminal APM Terminals Zeebrugge op de voormalige terreinen van Flanders Container Terminal aan het Albert II-dok en komst van de eerste intercontinentale containertrafieken van Maersk Line.  Later nemen de Shanghai International Ports Group en China Shipping participaties in APM Terminals.
Fluxys LNG terminal
zespri packing station
  • Nieuwe distributie-initiatieven: bouw van een pakstation voor Zespri en bouw van een distributieloods door container- en traileroperator 2XL. (Stuk weggelaten)
  • Verdieping van de toegangsgeul tot 17 m en introductie van + 9.000 TEU containerschepen van CMA CGM, China Shipping Container Lines en Maersk Line. In 2016 verwelkomt Zeebrugge diverse aanlopen van containerschepen van 20.000 TEU.
  • Begin van de werken die de N31 expresweg tussen de E40 en Zeebrugge gefaseerd kruispuntenvrij moet maken en start van de werken voor de A11 die aansluit op de N31 en de N49.
  • Ontwikkeling van de Maritieme Logistieke Zone (MLZ) met de vestiging van koffietrader Seabridge.
  • Bouw van een brug en een steiger aan het Verbindingsdok en verlenging van kaaimuren in het Zuidelijk Kanaaldok..
  • Bouw van centra voor voertuigmodificatie door Wallenius Wilhelmsen Logistics en ICO.
  • Opsplitsing Sea-Ro terminal waarbij Cobelfret de concessies verwerft van het Brittiannadok, de Zweedse Kaai en de Canadaterminal en waarbij de Wielingendokterminal in handen komt van PSA. In 2014 verandert Sea-Ro in C.RO-Ports.
  • Bouw en ingebruikname van Zeebrugge Food Logistics (opslag van diepvriesproducten).
  • Bouw van de Grensinspectiepost voor de controle van bederfbare goederen.
  • Gedeeltelijke afwerking en ingebruikname van de Zeebrugge International Port (ZIP) containerterminal door PSA in het Albert II-dok.
Verbrugge Zeebrugge
Brittanniadok
  • In 2016 geeft PSA de containerconcessie terug aan MBZ en sluit de containerterminal van CHZ.
  • Uitbreiding van de Brittanniaterminal door gedeeltelijke demping van het Brittanniadok en bouw van een roro-steiger.
  • Aanvang van het spoorinvesteringsprogramma van Infrabel dat de spoorcapaciteit van de haven zal verdubbelen.
  • Gevoelige stijging van de trafiek van en naar Scandinavië via regelmatige diensten van Cobelfret-CLdN, Swedish Orient Lines, Finnlines, UECC, EML en Containerships.
  • Opening van de breakbulk terminal (papier en staalproducten) van Verbrugge Terminals in het Albert II-dok.
  • Capaciteitsuitbreidingen bij 2XL, ECS en Middlegate Europe.
  • Opening van de terminal van Baggerwerken Decloedt in de achterhaven.
  • Gevoelige toename van het cruiseverkeer tot 160 schepen in 2017 en bouw van een cruiseterminal.
  • Uitbreiding van de Bastenakenterminal en ingebruikname van de Hanzeterminal ten behoeve van de groeiende autotrafiek van ICO.
  • Breakbulkbehandeling en assemblage van fabrieksmodules voor het Yamal LNG-project.
Achterhaven