Finnlines verlengt schepen met 30 meter

  • Finnlines
  • Finnlines

Elke week stuurt Finnlines een schip van Finland (Kotka, Rauma) en St. Petersburg naar Bilbao Spanje, met een tussenstop te Zeebrugge. De schepen van Finnlines zijn al lang geen onbekende meer in de haven van Zeebrugge. De ro/ro-schepen ondergaan momenteel wel een gedaantewisseling. In het kader van een energie-efficiënt en emissiebeperkend programma gaf Finnlines de opdracht om vier van haar ro/ro-schepen te verlengen met maar liefst 30 meter. Hiervoor heeft Finnlines een budget van 70 miljoen euro uitgetrokken.

Eind 2017 werd het eerste schip, de MS Finntide, in een nieuw jasje gestoken. Dit gebeurde op de Poolse scheepswerf Remontowa in Gdansk. Het tweede schip, de MS Finnwave, was in januari 2018 terug operationeel na de verlenging. Eind mei werden de andere twee schepen, de MS Finnsun en MS Finnsky, ook verlengd. Het contract met Remontowa heeft betrekking tot vier schepen met een optie om eventueel nog twee extra schepen te verlengen. De scheepswerf heeft ervaring met het jumboïseren van ro/ro-schepen. Het heeft de schepen telkens in ongeveer twee maand tijd kunnen verlengen en terug operationeel maken. Deze schepen maken deel uit van zes identieke schepen uit de BREEZE-reeks. De ro/ro-schepen zijn in 2011 en 2012 gebouwd door de Chinese werf Jinling Shipyard.

Elke verlenging neemt ongeveer 2 maanden in beslag. Het schip wordt namelijk in twee stukken gesneden. Daarna wordt een extra deel van 30 meter tussen de boeg en het achtersteven geplaatst. Het extra deel wordt hierna vast gelast aan het schip zodat deze weer uit één stuk bestaat. Na een klein likje verf is de aanpassing nog nauwelijks zichtbaar. Klik hier voor een korte video die dit proces met luchtfoto’s en dronebeelden weergeeft.

Met deze verlenging neemt de capaciteit van het schip toe met 30%. Voorheen bedroeg de vrachtcapaciteit 3.245 lijnmeter, nu bedraagt deze ongeveer een 4.200 lijnmeters. De verlenging zorgt dus voor 1.000 lijnmeter extra vrachtcapaciteit per schip. Naast de stijging van capaciteit heeft de aanpassing nog enkele andere voordelen. De capaciteitstoename verlaagt het verbruik per getransporteerde ladingeenheid en verbetert dus verder de energie-efficiëntie en draagt bij aan verminderde emissies. Na de verlenging blijft de waterlijn hetzelfde en is het schip ook stabieler in ruwe zeeën. Hierdoor is de vrachtveiligheid ook verbeterd, omdat het schip bij zwaar weer minder rolt.