Handelsakkoord Brexit: Doorbraak biedt onze haven en bedrijven perspectieven

  • Port of Zeebrugge

De haven van Zeebrugge is hét bruggenhoofd voor de Britse distributie uit Noordwest-Europa. Heel wat terminals, rederijen en logistieke bedrijven uit de haven focussen hun activiteiten op het Verenigd Koninkrijk.  

Zonder een akkoord tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk, viel de handel terug op de internationale basisafspraken van de Wereldhandelsorganisatie. Dat betekende onder andere importtarieven, quota en een eind aan de toegang tot de Britse viswateren voor onze visserij.  

Het havenbestuur in Zeebrugge is opgelucht dat een No Deal nu definitief lijkt afgewend. “Na verschillende jaren vol vraagtekens en onzekerheden, kunnen we nu met z’n allen eindelijk weer vooruitkijken.” Tom Hautekiet, CEO Port of Zeebrugge, benadrukt het belang van het gesloten handelsakkoord voor de haven van Zeebrugge: 

De haven van Zeebrugge is wereldleider in het behandelen van nieuwe wagens. “Nergens ter wereld worden er meer nieuwe wagens verscheept en getransporteerd via het spoor en de weg dan in Zeebrugge. Die positie hebben we te danken aan een uitgebreid netwerk aan logistieke verbindingen ten gunste van de autosector. Jaarlijks gaat het om 2,9 miljoen nieuwe wagens, waarvan 833.000 gelinkt zijn aan het Verenigd Koninkrijk. (Dat is het cijfer van het jaar 2019, het voorbije jaar zullen we omwille van de gevolgen van de coronacrisis helaas niet hetzelfde niveau halen.) Een handelsakkoord over de Brexit betekent dat er op die nieuwe wagens in de toekomst geen invoerrechten komen. Dat is alvast positief voor de handel in nieuwe wagens tussen de EU en het VK en garandeert de kansen op verdere ontwikkeling en groei voor de sector in het geheel.” 

Ook wat betreft het verhandelen van voedingsproducten, brengt het handelsakkoord goed nieuws. Als echte ‘Clean Port’ zonder vervuilende industrieën groeide Zeebrugge uit tot een food cluster. Een veelheid aan bedrijven (transport- en magazijnbedrijven, distributiecentra), die actief zijn in de voedingslogistiek, zijn in onze haven gevestigd. Voor bepaalde plantaardige en dierlijke producten die onderworpen zijn aan controles is de aanwezigheid van de Grensinspectiepost in Zeebrugge ook een troef. “Zonder een deal tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk zouden voedingsproducten verschillende tarieven opgelegd krijgen, waardoor de Europese producten voor de Britse consument duurder zouden worden. Dit zou op middellange termijn een impact hebben op de vraag naar die producten en de trafieken in de haven negatief beïnvloeden. Gezien de hoge activiteit en tewerkstelling die aan deze sector gebonden is in Zeebrugge, mogen we ook hier tevreden mee zijn. Bovendien is het supersnelle Zeebrugge-UK door-to-door businessmodel dat in Zeebrugge gehanteerd wordt, gegarandeerd een blijvende troef in de haven van Zeebrugge dat niet door extra tarieven zal belemmerd worden.” 

Hoewel de haven ook tevreden is dat beide partijen ook een overeenkomst hebben gesloten over de visserij, moet nog blijken of dit akkoord voor onze Vlaamse visserij voldoet aan de verwachtingen. Een impact op de activiteiten van de Vlaamse vissers en Zeebrugge is in dit dossier helaas onvermijdelijk. We hopen echter dat de aanpassingsperiode redelijke perspectieven biedt voor de toekomst.  

Wat 1 januari 2021 en de werking van de haven betreft, heeft deze doorbraak in de handelsgesprekken geen invloed. Vanaf het nieuwe jaar zijn ladingen tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk sowieso onderworpen aan extra formaliteiten en controles.  

“De hele havengemeenschap heeft de voorbije maanden een krachttoer uitgehaald om alle betrokken partijen voor te bereiden op de nieuwe manier van handel drijven met het Verenigd Koninkrijk. Wat de eerste dagen en weken zullen teweegbrengen in het werkveld zal moeten blijken. We kunnen alleen geloven in de vele voorbereidingen die werden gedaan en hoopvol kijken naar een nieuw tijdperk.”