Lingang Group ontwikkelt logistiek platform in haven van Zeebrugge

  • Port of Zeebrugge Lingang

Project is gamechanger voor uitbreiding deepsea activiteiten

Vandaag werd in de haven van Zeebrugge de eerste steen gelegd van een state-of-the-art logistiek park van 76.000 m². De Chinese Lingang Group richt zich met dit investeringsproject op alle spelers actief in de Europese import en export over alle continenten.  Als aanvulling op de CSP Zeebrugge Terminal en de uitgebreide hinterlandconnecties, heeft de haven hiermee alle troeven in handen om de deepsea activiteiten verder uit te breiden en te verankeren in Zeebrugge.

Europese logistieke draaischijf

De Lingang Group, een ontwikkelaar van industrieparken, is gestart met het bouwen van een 76.000m² groot logistiek platform in de haven van Zeebrugge. De site, die wordt opgedeeld in 10 units met elk 10 laad- en loskades en instapklare kantoorfaciliteiten, is een van de grootste logistieke project in West-Vlaanderen. Er wordt ook een containeryard van 22.000 m², een toegangsgebouw met kantoren, parking voor 200 personenwagens, een wachtzone en een drop off-zone voor vrachtwagens voorzien. Lingang richt zich met deze investering op het aantrekken en huisvesten van  internationale logistieke spelers die goederen per container naar Europa invoeren of omgekeerd. De focus ligt daarbij in eerste instantie op e-commerce, automotive en voeding.

 

Verdere uitbouw deepsea-activiteiten

Voor dit logistieke project zal Lingang samenwerken met de Chinese containeroperator Cosco Shipping Ports (CSP). Cosco nam in 2017 de APM-diepzeecontainerterminal in Zeebrugge over met als doel om het tot Noord-Europese hub uit te bouwen.

De groep zocht een haven met voldoende capaciteit, een goede ma­­ritieme toegankelijkheid, een hoge productiviteit en een gunstige ligging ten opzichte van de markten om in te investeren. De keuze viel op Zeebrugge, omdat deze als kusthaven over al deze troeven beschikt. Sinds de overname heeft CSP aanzienlijk geïnvesteerd in de terminal, met als resultaat een jaarlijkse groei van 30% van de deepsea-containerdiensten, waardoor Zeebrugge opnieuw op de internationale containerkaart staat. De ontwikkeling van een logistieke cluster sluit volledig aan bij de ambitie om extra containertrafiek aan de CSP Zeebrugge Terminal te binden.

Jie Hu, CEO Lingang Overseas Belgium, Lingang Group

De haven van Zeebrugge heeft veel overeenkomsten met de Yangshan Deep Water Port in Shanghai, waar we 10 jaar geleden een vergelijkbaar logistiek platform hebben ontwikkeld. Beiden zijn echte gateways waar zo’n investering volumegroei van deepsea kan faciliteren. We richten ons op logistieke operatoren, maar door de steile groei van e-commerce door Covid-19, zien we ook daar veel mogelijkheden. Ik wil zeker ook mijn waardering uitspreken voor de samenwerking met het havenbestuur in Zeebrugge. Ondanks de extra uitdagingen het afgelopen jaar door Covid-19, hebben we op een zeer constructieve manier het project kunnen uitwerken en zijn we nu dus zo ver om de bouw op te starten.

Project in twee fasen

Vandaag vond de eerstesteenlegging plaats en de verwachting is dat de site in augustus 2022 zal worden opgeleverd. Lingang heeft naast deze site van 15 ha nog een optie voor de ontwikkeling van 15 ha extra. Dit zal in een tweede fase worden ontwikkeld, waarbij ook een rechtstreekse spooraansluiting met een aftakking tot in het magazijn is voorzien.

Tom Hautekiet, CEO Port of Zeebrugge

Dit investeringsproject, dat van een ongeziene omvang is, is voor de haven van Zeebrugge een schot in de roos. Het platform is de perfecte aanvulling op het CSP deepsea-containerplatform en onze uitstekende hinterlandconnecties en zal een belangrijke bijdrage leveren aan het uitbreiden en verankeren van onze deepseadiensten. Daarmee versterken en bestedingen we onze rol als gateway voor internationale goederenstromen. Het is een schitterend voorbeeld van een win-win samenwerking tussen China en Europa.

 

Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het havenbestuur Zeebrugge

Zeebrugge heeft als kusthaven alle capaciteiten om een hoofdrol te spelen op het gebied van deepseadiensten. We zijn dan ook zeer tevreden dat Lingang met dit grootse project voor Zeebrugge heeft gekozen. Zij beheren in de Shanghai regio meer dan 2 miljoen m² logistieke faciliteiten in distributiezones en brengen hiermee de knowhow en ervaring om wereldspelers naar Zeebrugge te halen. Ik ben ervan overtuigd dat dit logistieke platform onze economische positie, wereldwijd en in de regio, aanzienlijk zal versterken.

 

Foto: 

Vlaams Minister-president Jan Jambon, Kevin De Hainaut (CEO Cordeel), Ms. Jing Yang (CFO Lingang & Chairwoman Lingang Overseas), Dirk De fauw (Voorzitter Raad van Bestuur Port of Zeebrugge & Burgemeester Stad Brugge)

Copyright: Jeroen Willems 

Schrijf in op onze nieuwsbrief
en blijf altijd op de hoogte