Port of Zeebrugge 2019: 14,2 procent groei

  • Luchtfotografie Henderyckx Port of Zeebrugge
  • Luchtfotografie Henderyckx Port of Zeebrugge

Haven Zeebrugge 2019: 14,2% groei

Het totaal aantal goederen in de haven van Zeebrugge in 2019 bedraagt 45,8 miljoen ton, een stijging van 14,2 procent ten opzichte van het totaal aantal behandelde goederen in 2018. Met een groei van bijna 25% procent in de laatste twee jaar mogen we zeggen dat de haven van Zeebrugge een bijzonder sterke prestatie heeft neergezet. De groei tekende zich in 2019 af in alle belangrijke sectoren: roll-on/roll-off, vloeibaar aardgas, nieuwe wagens en containers.

De roll-on/roll-off trafieken stijgen met +3,7% tot een volume van 16,5 miljoen ton. Dit zorgt voor de tweede maal op rij voor een recordjaar wat betreft de roro-trafieken in de haven. De roro-stijgingen realiseren zich hoofdzakelijk op Ierland (+6,3%) en Spanje (+153,1%), omwille van de verbinding van Cobelfret op Santander en de schaalvergroting op de route van Finnlines op Bilbao. Ook de deepsea roro-trafieken stijgen(+13,9%).

De roro-ladingen met bestemming Verenigd Koninkrijk (-2,5%) en Scandinavië (-2,7%) kennen een daling in 2019. Het was een jaar met verschillende (verstreken) Brexit deadlines, wat vermoedelijk de trafieken van en naar de UK beïnvloedde. De stopzetting van de dienst op Göteborg door SOL in juni 2019 en de verschuiving van die trafiek naar DFDS Seaways met bestemming Göteborg heeft alsnog voor een daling op deze route gezorgd (-4,6%).

Na slechts 1 jaar status quo ziet de automotive sector in Zeebrugge opnieuw een mooie stijging van het aantal behandelde nieuwe wagens. Met net geen 3 miljoen wagens      
(2 960 339) groeit het totale aantal opnieuw met +4,6%.

De totale tonnage behandelde containers in de haven van Zeebrugge bedraagt 16,2 miljoen ton, een stijging van +7%. In TEU stijgt het aantal containers met +4,8%. (1,7 miljoen TEU).

De vloeibare bulk kent onder invloed van de toename van de behandeling van vloeibaar aardgas een sterke stijging (+60,8%) tot een totaal van 10,8 miljoen ton. Het aandeel LNG is 7,6 miljoen ton, een verdubbeling van de volumes ten opzichte van vorig jaar. (+107,5%). Op de Fluxys LNG-terminal in Zeebrugge sneuvelde het afgelopen jaar het ene record na het andere: meer behandelde LNG-tankers, een verdubbeling van de transshipments (overslag van schip naar schip) én het uitvoeren van simultane losoperaties aan de steigers van de terminal. Eind december werd het schip Yenisei River geladen met LNG uit de pas in gebruik genomen 5e LNG-opslagtank. Deze laadbeurt betekende de start van het langetermijncontract voor scheepsoverslag dat in 2015 met Yamal Trade werd gesloten. In het kader van het contract van 20 jaar met Yamal Trade kan jaarlijks tot 8 miljoen ton LNG worden overgeslagen op de terminal in Zeebrugge. Dat komt overeen met mogelijk 214 LNG-schepen per jaar die bijkomend komen aanmeren.

Het stukgoed in de haven is de enige sector die daalt in 2019. Het volume zakt -13,5%, tot een totaal van bijna 900.000 ton. Er werden meer hout en meer verse groenten en fruit behandeld in de haven, maar minder papierpulp en papier en karton. De forest products worden de jongste jaren steeds minder als stukgoed verscheept, maar gecontaineriseerd. Die volumes worden dus geregistreerd ten gunste van de containers.

De vaste bulk kent een stijging van +7,6% tot 1,3 miljoen ton. De volumes zand en grint (+8,5%), veevoeders (27,8%) en granen (+2,9%) stijgen.

Het aantal cruises in de haven van Zeebrugge in 2019 kent ook een kleine stijging. Er meerden 149 cruiseschepen aan in 2019. Het jaar voordien waren dat er 143. Het aantal passagiersbewegingen voor de cruises is 715.142.

De havenarbeid doet het nog steeds heel goed in Zeebrugge. Er is opnieuw een stijging in het aantal shiften (3%) en in het aantal havenarbeiders (+5,6%). Er waren 31 december 2019 in totaal 1.932 effectieve havenarbeiders: dat zijn 103 mensen extra. In 2019 hebben ook 169 personen de initiatieopleiding gevolgd en zijn zij toegetreden tot het stelsel van de havenarbeid.

De estuaire vaart steeg in 2019 met 6,2%.

 

Het jaar 2019 in de haven:

Nieuwe diensten:

Eind 2018 goot DFDS de driehoekdienst tussen Zeebrugge, het VK en Noorwegen in een nieuwe vorm. Lading uit Noorwegen, die voorheen naar Gent ging, komt sinds januari 2019  op roro-schepen naar Zeebrugge.

CLdN verhoogde de frequentie van de roro-dienst tussen Zeebrugge en Santander van twee naar drie keer per week in elke richting. CLdN herschikte ook de locatie van de shortsea roro-activiteiten in Zeebrugge. De terminal aan het Brittanniadok nabij de Pierre Vandammesluis is uitsluitend voor de trafieken naar het Verenigd Koninkrijk. Alle andere niet-VK-gerelateerde diensten worden samengebracht op de terminal aan het Albert II-dok. Het gaat om de vaste verbindingen met Santander (Spanje), Göteborg (Zweden), Dublin (Ierland), Esbjerg en Hirtshals (het zuiden en noorden van Denemarken).

P&O Ferries zette het roroschip ‘Estraden’ in voor een capaciteitsverhoging op de dienst Zeebrugge-Teesport. Dit schip van rederij Bore verving in één klap de ‘Wega’ en ‘Mistral’ als aanvulling op de 'Bore Song'.

In mei mocht Zeebrugge de nieuwe dienst van Neptune Lines naar West-Engeland verwelkomen. De Griekse autorederij verbindt Portbury, Rosslare (Ierland), Santander, Southampton en Le Havre. De verbinding heeft een vierdaagse frequentie en wordt behandeld door International Car Operators.

CSP Zeebrugge kreeg er in mei een nieuwe Verre Oostendienst van Ocean Alliance bij: NEU1. Op de nieuwe NEU1-dienst is Zeebrugge na Felixstowe in het Verenigd Koninkrijk, de eerste aankomsthaven of importcall op het Europese vasteland. De volgende bestemmingen zijn Gdansk (Polen), Wilhelmshafen (Duitsland) en Piraeus (Griekenland). Daarnaast werd Zeebrugge opgenomen in de bestaande NEU3-dienst. In de loop van het jaar kon de containerterminal ook verschillende feederdiensten aantrekken. Er startten feederdiensten naar Dublin, Sint-Petersburg, Bilbao en Southampton.

Nieuwe spoorverbindingen:

Spooroperator Hupac breidde in 2019 zijn netwerk uit met een nieuwe spoorterminal in Pordenone in het noordoosten van Italië. Die werd verbonden met de haven van Zeebrugge via de verbinding Zeebrugge-Novara. De verbinding tussen Zeebrugge en Novara telt sinds begin 2019 al negen roundtrips per week. Gezien het grote succes van deze verbinding werd de frequentie meerdere keren opgetrokken. Vanop de C.RO-terminal is er bovendien aansluiting op de ferrydiensten van Cobelfret Ferries naar onder meer Killingholme en Purfleet.

De Franse spooroperator Novatrans, Greenmodal Transport en P&O Ferries startten in februari met een verbinding tussen Zeebrugge en het Noord-Franse multimodale platform Dourges. De connectie startte met een wekelijkse trip in beide richtingen, maar reeds in mei werd de frequentie verhoogd naar drie maal per week.

Op de beurs Transport Logistic München werd de spoorconnectie Zeebrugge-Duisburg (1 roundtrip per week) bekrachtigd door Erich Staake van Duisport, David Liu van CSP Zeebrugge, Joachim Coens van MBZ en bestuurslid van Duisport Agency Peter Plewa.

Half november kondigde Terminal Container Athus de start aan van een directe spoorconnectie naar de Cosco Shipping Ports Zeebrugge Terminal. Vanuit de Athus spoorhub vertrekt er per week één trein in beide richtingen. De tractie is een gedeelde opdracht voor de Belgische operatoren Lineas en Railtraxx.

Binnenvaart:

Voor de binnenvaart zijn de berichten minder positief. Nog steeds heeft de haven van Zeebrugge geen volwaardige aansluiting op het Europese binnenvaartnetwerk. Ook in 2019 werden geen cruciale stappen vooruit gezet.

Voor de Steenbruggebrug werd wel een voorkeursalternatief aangeduid. Maar zolang ook de Dampoortsluis niet wordt aangepakt, staan we geen stap verder voor de binnenvaartontsluiting van de haven. We blijven aandringen op beslissingen die de realisatie van de nieuwe Dampoortsluis vooruit helpen.

Terzelfdertijd dienen ook de regels voor de estuaire vaart verder versoepeld te worden. De aanpassing die in 2019 werd doorgevoerd is onvoldoende. Een verdere aanpassing van de regels is nodig om de hinterlandontsluiting via zee competitiever te maken. We zoeken in tussentijd naar oplossingen en onderzoeken bijvoorbeeld de mogelijkheden van onbemande vaart op het zeetraject. Daar gaan we in 2020 mee verder.

Pas als het hele traject Zeebrugge – Gent toegankelijk wordt voor schepen tot 2.500 ton én de regels voor de estuaire vaart op zee afdoende versoepeld worden, zijn we voldoende ontsloten op het binnenvaartnetwerk en kunnen we onze hinterlandverbindingen verder duurzaam uitbouwen.

Opvallende schepen en maiden calls:

CLdN verhoogde de capaciteit op haar lijn Zeebrugge-Göteborg met 20% door het inschakelen van M/V Cathérine in februari.  ‘M/V Cathérine’ is een zogenaamd conroschip: geschikt voor zowel containers als roro. De introductie van het schip past in de langetermijnstrategie om de scheepscapaciteit op deze lijn te verhogen. Voor de rorodiensten van CLdN vanuit Zeebrugge naar Dublin en Killingholme heeft CLdN in totaal drie schepen nodig. In juni werd het daarom het nieuwe schip ‘Ysaline’ in beide diensten ingeschakeld. ‘Ysaline’ rouleert nu mee met “Brexit busters” ‘Celine’ en de ‘Delphine’, die met hun capaciteit van 7.800 lijnmeter de grootste schepen uit de CLdN-vloot zijn.

Eind februari werd in Zeebrugge de Apollo gedoopt, een zelfvarend hefvaartuig van baggeraar Deme. Atlete Nafi Thiam mocht als meter het schip dopen. De Apollo heeft vakwerkpoten van 106,8 meter, waardoor het schip kan werken tot 65 meter diepte. Het heeft ook een kraan aan boord van 800 ton. De Apollo wordt ingezet bij de bouw van nieuwe windmolens, maar ook voor de installatie en ontmanteling van platformen voor olie- en gaswinning.

Op 9 mei arriveerde het containerschip CSCL Arctic Ocean aan de containerterminal van Cosco Shipping Ports in de haven van Zeebrugge. Deze call markeert de start van het Ocean Alliance Day 3 Product en de wekelijkse NEU1 dienst, met Zeebrugge als eerste Europese haven na Felixtowe.

Vroeg in de ochtend op 18 mei werd in de haven van Zeebrugge een nieuw record gevestigd. Aan de Cosco Shipping Ports Zeebrugge terminal meerde het grootste containerschip ter wereld, OOCL United Kingdom aan. Het schip heeft een capaciteit van 21.413 TEU en vaart in de NEU1-dienst van Ocean Alliance. Met het inzetten van dit schip verhoogt de Ocean Alliance de capaciteit van de NEU1-dienst tussen Noord-Europa, die Zeebrugge aanloopt, en het Verre Oosten.

Op zaterdagavond 3 augustus 2019 was er de maiden call van het containerschip ‘Cosco Shipping Star’ bij CSP Zeebrugge. De ‘Cosco Shipping Star’ heeft een capaciteit van 21.237 TEU en is ook een schip in de NEU1-dienst van Ocean Alliance.

 Aan de Fluxysterminal in de Zeebrugse voorhaven legde op de Nationale Feestdag het 'M/S Al Dafna' aan. Zeebrugge ontving met het 'm/s Al Dafna' de allereerste Q-Max LNG-tanker ooit. 'Q' staat voor Qatar en 'Max' staat voor de maximumgrootte van de schepen die kunnen afmeren aan de LNG-terminals in Qatar. Een Q-Max heeft een lengte van 345 meter, een breedte van 54 meter, een hoogte van 35 meter en een diepgang van 12 meter. De capaciteit bedraagt 266.000 m3. Door de grootte van het schip nemen de transportkosten met 30% af.

Op 24 september leverde de tanker ‘Al Mayeda’ een recordhoeveelheid LNG van 114.493 ton af aan de Fluxys terminal in Zeebrugge.

Infrastructuur / Investeringen:

CSP Zeebrugge startte met de verhoging de terminalkranen. Van de zeven kranen op de terminal aan het Albert II-dok worden er vijf met 12 meter (werkhoogte: 54 meter) verhoogd om de toekomstige generatie containerschepen van meer dan 23.000 TEU te kunnen behandelen. De overige twee kranen blijven op de huidige werkhoogte van 42 meter omdat dit praktischer en efficiënter is voor het behandelen van containerschepen van het huidige formaat en kleiner, zeker wanneer het de kleinere shortseabarges en feeders betreft.

De werken voor de bouw van een nieuwe brug over de Elizabetlaan zijn in 2019 verder uitgevoerd. De oude brug is sinds de uitbreiding van de haven in 1985 steeds een rechtstreekse verbinding geweest tussen het Brittanniadok en het Minervaplein. De nieuwe brug zorgt voor een verdubbeling van de transportcapaciteit voor de C.RO terminal. Op deze manier komt MBZ tegemoet aan de expansiestrategie van de terminaluitbater. Na aanbesteding ging de opdracht naar Willemen Infra.

De Vlaamse Regering heeft het voorkeursbesluit voor de nieuwe sluis in Zeebrugge eind juni definitief vastgesteld. De Visart-site wordt bevestigd als voorkeurslocatie voor de nieuwe sluis. In de komende 2 à 3 jaar zal de Vlaamse Overheid het project verder uitwerken in samenspraak met alle betrokken partijen. Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters liet op de nieuwjaarsbijeenkomst van de Zeebrugse havengemeenschap weten dat haar team momenteel bezig is met de uitwerkingsfase.

Na een grondige renovatie van meer dan een jaar, werd op 9 juli een volledige sluisdeur vanuit de achterhaven overgebracht naar de Pierre Vandammesluis en opnieuw teruggeplaatst in haar deurkamer. Het ging om de meest zeewaartse sluisdeur (deur 4). Een spectaculaire operatie, want een sluisdeur weegt 2500 ton.  De actie maakte deel uit van de grootscheepse renovatie van de Pierre Vandammesluis, de belangrijkste toegang tot de achterhaven van Zeebrugge. In 2020 zal gestart worden met de renovatie van deur 1 (landzijde).

Aan het Zuidelijk Kanaaldok in de achterhaven van Zeebrugge werd op woensdag 18 september het officiële startschot gegeven voor de werken aan de bouw van 1.071 m kaaimuur aan de westzijde van het Zuidelijk Kanaaldok. Deze kaaimuur is het laatste ontbrekende stuk kade die de verbinding maakt tussen de Bastenakenkade en de retourkaai aan het dokuiteinde, waar International Car Operators Zeebrugge (ICO) de goederenbehandeling uitvoert. MBZ werkt samen met BESIX voor de realisatie van dit project.

De werken voor de verbreding en de verdieping van het Boudewijnkanaal (fase 1: 900 meter kaaimuur) werden opgestart door aannemer Artes Depret. Deze werken omvatten de realisatie van een diepwaterkade en een kaaimuur die zal deel uitmaken van het tijdelijk bouwdok voor 8 tunnelelementen die samen de nieuwe Scheldetunnel van de Oosterweelverbinding in Antwerpen zullen vormen.

Door MBZ werd met aannemer Artes 300 meter kaaimuur gerealiseerd aan de noordzijde van het Albert II-dok in de voorhaven.

Door Fluxys werd op de LNG-terminal in de voorhaven van Zeebrugge eind 2019 de vijfde opslagtank in gebruik genomen. De nieuwe tank kan maar liefst 180.000m³ aardgas opslaan, ter aanvulling op de gezamenlijke 380.000m³ van de vier andere opslagtanks. De bouw van de tank startte in 2015. Nu de levering van het aardgas vanuit Yamal op volle toeren draait, is de extra capaciteit op de terminal meer dan welkom.

Kiwifruitgroep Zespri en behandelaar Belgian New Fruit Wharf (BNFW, groep SEA-invest) bouwen aan een verdubbeling van de kiwiterminal in Zeebrugge. De partners verlengden hun samenwerkingsovereenkomst tot 2028. De huidige loods beslaat 4.000 m² en daar komt 3.500 m² bij.

Innovatie:

In 2019 werd – in aanloop naar de Brexit – volop ingezet op het op punt zetten van het RX/SeaPort dataplatform, een initiatief van het havenbestuur van Zeebrugge (MBZ) en APZI, de vereniging van de private ondernemingen in het Zeebrugse havengebied. Het is een data sharing platform dat een digitale verbinding tussen alle actoren in de logistieke keten biedt. RX/Seaport is intussen één van de platformen die exclusief bevoegd verklaard is om met de Belgische douane te connecteren voor in- en uitvoer.

Het smart mobility-bedrijf Be-Mobile en het havenbestuur van Zeebrugge lanceerden op 11 april 2019 de gratis Truckmeister-app die het vrachtverkeer binnen én buiten de haven vlotter en veiliger moet maken. Via de app ontvangen vrachtwagenbestuurders o.a. waarschuwingen en updates over de situatie in de haven, maar ook over het verkeer op alle nationale en internationale wegen in Europa. De app draagt zo bij aan een optimale supply chain, efficiënter vrachtverkeer en veiligere wegen.

Port of Zeebrugge investeerde in 2019 in een supersnel kritisch communicatienetwerk. 5G is dé sleuteltechnologie die vooral in de industrie een wereldwijde revolutie zal teweegbrengen. Het 5G-netwerk in Zeebrugge is operationeel en is een belangrijke troef voor innovatie en automatisering in en rond de haven. Dit alles zal onze concurrentiële positie versterken, zowel  van onze privébedrijven, als van betrokken overheden, belangenverenigingen en andere instanties.

Tijdens de Belgische economische missie naar China ondertekenden de haven van Zeebrugge en logistiek en handelsbedrijf Yugo een ‘Memorandum of Understanding’ (MoU) voor hun samenwerking in het Lingang Overseas Modern Industrial Park in Zeebrugge. Yugo en de haven van Zeebrugge zetten zich in om e-commercediensten aan te bieden tussen België en China en om de import van Belgische goederen voor Chinese handelaars te vereenvoudigen.

Ook op andere terreinen blijven we voorop lopen. Denken we maar aan de snelle opkomst van elektrische en zelfrijdende voertuigen, en de wijzigingen die deze evolutie zal teweeg brengen in de autologistiek – nu reeds, maar nog meer in de nabije toekomst.

Clean Port:

De haven van Zeebrugge is een logistiek niet-industrieel kruispunt voor Europese en intercontinentale ladingen. We zetten onze inspanningen om een Clean Port te zijn en te blijven onverminderd voort. Maar daarnaast zetten we ook in op duurzaamheid in de ruimst mogelijke zin.

Het is onze stellige ambitie om een pioniersrol te spelen in de energietransitie, waarbij steeds meer hernieuwbare energie wordt aangewend. In die optiek maakt Zeebrugge verder werk van haar windmolenparken in het havengebied. Ter hoogte van Bridgestone en de A11 werden in 2019 twee nieuwe windmolens geplaatst. Ook bij Pepsico en op de site van de Zeebrugse Visveiling is er telkens 1 windturbine in aanbouw. Tegen eind 2020 zullen naar verwachting in totaal 50 windturbines in het havengebied operationeel zijn.

De haven tekende zich eind vorig jaar in in de waterstofcoalitie met Antwerpen, Engie, Fluxys, Exmar, Deme en WaterstofNet, om samen gericht stappen te zetten voor een Belgische waterstofeconomie.

International Car Operators (ICO) in Zeebrugge, een belangrijke draaischijf voor roll-on/roll-off goederenbehandeling voor wereldwijde bestemmingen, voert op indrukwekkende manier zijn energietransitie uit. In samenwerking met ENGIE en Port of Zeebrugge wordt de terminal de locatie voor het grootste onshore windpark in Vlaanderen met een totaal vermogen van 44 MW. ENGIE zorgde er eveneens voor het grootste ‘elektrische laadeiland’ van het land met 308 elektrische laadpunten. Het is het grootste onshore windproject op één industriële site in Vlaanderen, uitgebaat door één operator: 44 MW lokaal geproduceerde, groene energie afkomstig van 11 windturbines zal in de tweede helft van 2020 worden benut door de lokale gemeenschap, door ICO zelf en door aangemeerde schepen. De totale capaciteit in het Zeebrugse havengebied zal tegen einde 2020 130 MW zijn, gelijk aan de bevoorrading van 90.000 gezinnen.

Brexit-proof port

De haven van Zeebrugge is en blijft ook na de Brexit het bruggenhoofd bij uitstek voor goederentrafieken van en naar het Verenigd Koninkrijk. Ruim 17 miljoen ton goederen transiteren elk jaar op deze handelsroute. Het voorbije jaar zijn in Zeebrugge talloze inspanningen gedaan door zowel de grotere logistieke spelers zoals ECS/2XL, Middlegate Europe en NDQ, als door alle andere bedrijven op de Transportzone. Ook de UK-terminals P&O Ferries en C.RO Ports en de autoterminals in Zeebrugge hebben zich hard ingezet.

Inmiddels staat het digitale douaneplatform RX/Seaport quasi helemaal op punt. Hetzelfde geldt voor het circulatie- en mobiliteitsplan van de haven en de extra tijdelijke parkings voor het vrachtverkeer. Als kusthaven met een specialisatie in onbegeleide vracht, beschikken we ook over een tijdsvoordeel ten opzichte van een aantal andere havens. Naast bedreigingen biedt de Brexit met andere woorden voor Zeebrugge ook interessante opportuniteiten.

Vooruitblik

In 2020 gaat de haven van Zeebrugge verder op hetzelfde elan. De sterke prestaties van de afgelopen jaren krijgen zeer waarschijnlijk een vervolg. De containerterminal Cosco Shipping Ports Zeebrugge draait op volle toeren, de LNG-toevoer uit Yamal en Qatar is gegarandeerd. In 2020 zal de Brexit nog niet plaatsvinden en zullen de bijhorende gevolgen vermoedelijk nog niet sterk voelbaar zijn. Alles wijst op een positief verhaal wat betreft de trafieken in de haven van Zeebrugge in 2020.

Het havenbestuur zal het komende jaar alvast alles doen om de trafiek in Zeebrugge te ondersteunen, ook wat betreft infrastructuurwerken. In 2020 zal er gestart worden aan de bouw van een definitieve brug over het Verbindingsdok, alsook een nieuwe kaaimuur van 400 meter aan de zuidzijde van het Verbindingsdok. We zullen de Maritieme Logistieke Zone verder promoten en investeerders aantrekken. We kijken alvast uit naar de  start van de bouw van het Lingang Overseas Industrial Park in 2020. Er wordt in de achterhaven ook verder gewerkt worden aan de kaaimuur aan de westzijde van het Zuidelijk Kanaaldok en aan de kaaimuur voor het bouwdok voor de tunnelelementen van de Oosterweelverbinding. Het volledig afwerken van de kaaimuur aan de noordzijde van Albert II-dok in de westelijke voorhaven wordt voorbereid. De baggerwerken aan de 300 meter kaaimuur gerealiseerd in 2019, zullen uitgevoerd worden.

MBZ, de private spelers, de belangenverenigingen en andere instanties in de haven van Zeebrugge zetten zich elke dag hard in om te groei van Zeebrugge te bewerkstelligen. Wij rekenen dan ook op de steun van de Vlaamse Overheid om in de nabije toekomst in een aantal dossiers van groot structureel belang de nodige beslissingen te nemen. Het complexe project om de nautische toegankelijkheid tot de achterhaven van Zeebrugge te verbeteren door een nieuwe zeesluis, moet verdergezet en verwezenlijkt worden. Er is een verdere versoepeling nodig van de regelgeving omtrent de estuaire vaart en de binnenvaartstructuur moet aangepast worden om Zeebrugge een betere binnenvaartontsluiting te bezorgen.

Rik Goetinck,

CEO ad interim Port of Zeebrugge