Rederij Anthony Veder kiest voor LNG-expertise van Zeebrugge

  • Coral Star

Afgelopen week werden in Zeebrugge verschillende LNG-testen uitgevoerd op de Coral Star. Dit schip van Anthony Veder is een pas gebouwde gastanker die uitgerust is met een dual fuel motor. Dit betekent dat het schip ontworpen is om zowel op zware stookolie (de meest gebruikte maritieme brandstof) als op het milieuvriendelijkere LNG (liquified natural gas of vloeibaar aardgas) te varen.

Voordat het schip ingezet wordt door Anthony Veder, moeten de brandstoftoevoersystemen en de dual fuel motor uitvoerig getest worden, zowel wanneer aangedreven met stookolie als wanneer aangedreven met LNG. De testen wat betreft stookolie werden gedaan op de scheepswerf in China, maar om de specifieke LNG-testen uit te voeren koos Anthony Veder heel bewust voor Zeebrugge, onder meer omwille van de hier aanwezige expertise.

Hoppe Maritime Group in Zeebrugge voerde voor Anthony Veder verschillende technische procedures uit om de bunkertanks klaar te maken om LNG te kunnen ontvangen. De bunkertanks – bij aankomst onder lucht – werden op de terminal geïnertiseerd en ingekoeld met vloeibare stikstof. Aansluitend werden deze gedeeltelijk gevuld met LNG vanop de kaai (Truck-to-Ship bunkering methode). Met behulp van een ‘laadbank’, een installatie die zorgt voor kunstmatige belasting, werd er onder andere getest of de motoren het gewenste vermogen ontwikkelen om het schip voort te bewegen, ook op zee. De testen werden allemaal succesvol afgerond.

Ook het zusterschip Coral Sticho is momenteel op weg vanuit China naar Zeebrugge voor dezelfde opdracht. Het schip wordt verwacht in Zeebrugge op 18 oktober.

Wij zijn erg blij dat we kunnen samenwerken met de haven van Zeebrugge en Hoppe Maritime Group voor dit speciale project. Dit zijn tenslotte ‘s werelds eerste LNG voortgedreven ethyleentankers. - Ferdinand Dekker, Manager Operations Anthony Veder Chartering B.V.

“ergelijke operaties zijn ons op het lijf geschreven en bevestigen de rol van onze terminal in deze pionierstijden in LNG-bunkering. De beschikbaarheid van onze installaties, de aanwezige gasexpertise en de alom gewaardeerde flexibiliteit zorgen ervoor dat gasrederijen voor onze terminal in Zeebrugge kiezen ! - General Manager Hoppe Maritime Group, Stefaan Hoppe.

 

Deze LNG-trials zijn een zoveelste bevestiging dat Zeebrugge koploper is in de evolutie naar het gebruik van LNG als schone brandstof voor de scheepvaart. Eerder werd Zeebrugge al gekozen om ’s werelds eerste twee LNG-aangedreven sleepboten te bunkeren via Truck-to-Ship bunkering. Voor de zomer werd ook bekend gemaakt dat ’s werelds eerste LNG-bunkerschip (besteld door Mitsubishi Corporation, GDF SUEZ en NYK Line)  Zeebrugge als thuishaven zal hebben.